אופטימיזציה למנועי חיפוש, המכונה גם בשם SEO (Search Engine Optimization), היא תהליך שבו משפרים את הנראות של אתר אינטרנט או עמוד רשת בעמודי תוצאות החיפוש של לא ממומנים של מנועים כמו Google. מטרת האופטימיזציה היא השגת מירבית מהתנועה האינטרנטית הפוטנציאלית של מנועי חיפוש.
הגורמים שמשפיעים על דירוג האתר במנועי החיפוש הם מרובים ומשתנים, אך באופן כללי ניתן להגיד שהם משתייכים לשלושה תחומים: איכות התוכן, קישורים באינטרנט לאתר וקוד האתר. את שילוב הגורמים הללו ניתן להשאיר את האתר המוכן לחיפוש מנועי חיפוש, מה שתורם לשיפור הדירוג והחשיפה.
איכות התוכן מצפים שיהיה מקנה מובן ומוערך לגולשים *אפשריים*. מנועי החיפוש משתמשים באלגוריתמים מתקדמים כדי לזהות את הקשר בין התוכן ושאילתות החיפוש של המשתמשים. כך, מגוון כמה שיותר של מידע בנושאים רלוונטיים יכול להביא לאיכות תוכן יותר גבוהה.
את קוד האתר אפשר ליישר כדי לוודא שמנועי החיפוש מצליחים לסרוק את האתר ולהבין את התוכן שלו. זה כולל נגישות האתר, הקירוג של התוכן שלו, מהירות התגובה של השרת שלהם, בניית קישורים הגיונית, שימוש בקישורים 'נקיים' והתאמה מרבית למכשירים ניידים.
לבסוף, קישורים באינטרנט לאתר מציינים למנועי החיפוש שהאתר הוא מאוד רלוונטי ושימושי לגולשים. ככל שיש יותר קישורים באינטרנט לאתר, ממקורות אמינים ורלוונטיים, כך האתר מקבל דירוג גבוה יותר.
במילים אחרות, אופטימיזציה למנועי חיפוש היא ניסיון להבין אותם המוסכמות שבהם מנועי החיפוש עובדים ולהתאים להם את המידע הקיים, כל זאת תוך הבנה של הצרכים של האנשים שמחפשים מידע באינטרנט. בשימוש חכם באופטימיזציה למנועי חיפוש, אתרים יכולים לשפר את נראותם וליהנות מתנועה גבוהה יותר, ולהוסיף ערך למשתמשים ולחברות.