אופטימיזציה למנועי חיפוש, נקראת גם SEO (Search Engine Optimization), היא תהליך שמבוצע באתר אינטרנט על מנת להגביר את החשיפה של האתר בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי החיפוש, ובכך להביא למספר גולשים גדול יותר לאתר.
האופטימיזציה מתבצעת באמצעות שינויים בתוכן האתר, במבנהו הפנימי והחיצוני, במומחיות, ובדרגת ההכרה של האתר ברשת. המטרה היא להקנות לאתר אתר חשיפה רחבה יותר במקום ראשון בתוצאות החיפוש, בדירוג החיפוש שלו, ובאופן כללי ברשת.
אופטימיזציה למנועי חיפוש משפיעה על מגונות שונות של הדירוג שהאתר מקבל במנועי החיפוש – מהחשיפה שהאתר מקבל בפרסום ממומן, דרך המיקום בתוצאות החיפוש, ועד לתדירות ההופעה של האתר ברשת.
אופטימיזציה למנועי חיפוש מתחילה בראש ובראשונה בניתוח האתר – הכרת האתר מבחינת התכנים, הקישורים, התמונות, והקוד שמרכיב את האתר. הערכה זו מסייעת בהבנת היכן נמצאים הבעיה או החסמים שלא מאפשרים לאתר להעלות את מדרגות החיפוש.
לאחר מכן, מבצעים את השינויים הדרושים – שיפור התכנים, הוספת קישורים חיצוניים ופנימיים, שדרוג התמונות, שיפור הקוד, וכדומה. כל אחד מהפרמטרים האלה משפיע באופן שונה על מדרגות החיפוש.
בניית אסטרטגיה לאופטימיזציה למנועי חיפוש היא תהליך שאינו חד פעמי, אלא משתנה ומתעדכן בהתאם לשינויים במנועי החיפוש, למערכת החיפוש עצמה, ולאינטרנט באופן כללי. העבודה המתמדת מביאה לתוצאה אופטימאלית.