אופטימיזציה למנועי חיפוש (Search Engine Optimization או סיאו) היא תהליך המתבצע על אתר אינטרנט על מנת לשפר את מיקומו בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי החיפוש כמו Google, Bing ו-Yahoo. התהליך מתרכז במילות המפתח הרלוונטיות לתכני האתר, ברכיבים הטכניים של האתר, וביכולת של האתר לשפר את חוויית המשתמש. המטרה העיקרית של אידוי הסיאו היא להגביר את קידום המקום שבו מופיע האתר בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש, וכך להגדיל את כמות התנועה האורגנית או הכללית לאתר.
במהלך השנים, מנועי החיפוש התקדמו מאוד ואף השתנו את דרכם שבה הם מחליטים איזה אתרים יופיעו בראש תוצאות החיפוש ואיזו חוויית משתמש יש למשתמשים בתוצאות החיפוש. עם זאת, לסיאו עדיין יש תרומה חשובה וניכרת לקידום המיקום של אתר בתוצאות החיפוש.
נושא הסיאו התפתח מאוד בשנים האחרונות, והפך לאחד הנושאים המרכזיים בתחום המרקות דיגיטליות ובניית אתרים. הסיאו משרת גם ככלי לכדי שיווק תוכן, כאשר המטרה היא להגביר את אורחי החשיפה של תוכן באמצעות מנועי החיפוש.
תהליכי סיאו יכולים לכלול: איתור מילות מפתח רלוונטיות, שינויים ברכיבים טכניים באתר, תוכן איכותי ומקורי, קישורים נכנסים (backlinks) ועוד. בנוסף, יש לקחת בחשבון את העיסוק בחברת סיאו על מנת למקם אתר בראש הרשימה.
מבחינה טכנית, סיאו דורש ידע בנושאי קידום SEO, בתכנון של האתר וביישום השיטות המתקדמות המופיעות תחת הרשימות
השחורות או האפורות.
התהליך כולל שדרוג חומרה ואופטימיזציה המתבצע או בדרך כלל, על ידי מומחה הסיאו או ספק SEO. למרות שכן גוף אין גוף רשמי או רגולטורי המנהל את עניין הסיאו, העיסוק בעיצוב, במתורבות ובשיפור קידום מקומות ויישום של האתר הפך לתעשייה גלובלית ובמיוחד לעסק דיגיטל.
הסיאו נחשבת לכלי מועיל לשיווק מוצר או שירות, והתחום עצמו התפשט גם לתחומי אינטרנט נוספים כמו חנויות מקוונות, אפליקציות ניידות ועוד. הנושא הוא מרכיב חשוב מאוד בהצלחת האתר, במערכות הותיקים יש את האתרים באזור גבוה בתוצאות החיפוש שגם מתהדרים עם איכות הביקוש שלהם וכמובן הביקוש שהתפתח סביבם, במערכות יחסית חדשות זהו אתרים להם יש אתרות הניעות ביקוש גם קצת, אך כל זאת נכון בכל תעשייה.