אופטימיזציה למנועי חיפוש (Search Engine Optimization, בראשי תיבות SEO) היא ענף של תחום השיווק הדיגיטלי שמתמקד בשיפור ובמיטוב של הזנים השונים של אתרי האינטרנט במנועי החיפוש השונים. המטרה העיקרית של SEO היא להגביר את מיקום האתר בתוצאות החיפוש האורגניות (לא תשלום פר קליק) של מנועי החיפוש השונים, כך שהאתר יוצג באופן איכותי ובראש התוצאות למשתמשים.
איך מתבצעת האופטימיזציה למנועי חיפוש? במילים פשוטות, SEO כוללת שילוב של שינויים טכניים באתר (on-page) והתמודדות עם נושאים של מילות מפתח ותוכן (off-page) כדי לשפר את המיקום של האתר בתוצאות החיפוש. הפעולות שנדרשות כוללות, בין היתר, אתר תוכן, בניית קישורים מחוץ לאתר, שפר תקופת השהייה, קישור מתייחס ועוד.
אחת התחומים העיקריים באישור האפקטיביות של SEO היא כיצד מנועי החיפוש נותנים את המשקל הרלוונטי בקישורים השונים שמצביעים לאתר שלך. קישור אחד מאתר אינטרנט אחד או יותר מסמל אמיתיות וחשיבות. ככל שנמצאים יותר קישורים מאתרים איכותיים באינטרנט אל האתר שלך, יותר גבוהה השווי של הקישור. המנועים לא נותנים דומה באופן כללי השווי לקישורים מאתרים פחות איכותיים או רנדומליים.
כאשר מבצעים קישורים פנימיים באתר, יש לוודא שהממשק המשתמש של האתר יהיה תכליתי ונוח לשימוש עבור משתמשים ושהתכנים המוצגים יהיו איכותיים ומעניינים.
ישנן גם כללי מיוחדים לכתיבת מטא-תגים אשר מסמנים את התוכן והתבנית של הדף, אותם מנועי החיפוש קולטים בהצגת התוצאות. אלו יכולות לרשום כגון אופן ביצוע האין או בדיקת השגיאות
האופטימיזציה למנועי חיפוש היא תהליך מתמיד, משום שמנועי החיפוש משנים את קריטריוניהם ואלגוריתמים שלהם מדי פעם. עם התערעור העולמי לדיגיטציה ולפעילויות ברשת האינטרנט, גייסו יותר חברות וארגונים לטובתם הננופים בתחום על מנת לשפר ולהעלות איכות האתר שלהם במנועי החיפוש.