אופטימיזציה למנועי חיפוש היא תהליך המתמקד בשיפור הביצועים והנוכחות של אתר אינטרנט בתוצאות החיפוש האורגניות של מנועי החיפוש. בעזרת אופטימיזציה נכונה, ניתן להגביר את התנועה האורגנית, לשפר את חוויית המשתמש ולהגדיל את ההכנסות.
אופטימיזציה למנועי חיפוש מתחילה בחקר ובהבנה של אלגוריתמים החיפוש של מנועי החיפוש השונים. הבנה מעמיקה של פעולתם של מנועי החיפוש, הקרטריסטיקות החשובות שלהם והגורמים שמשפיעים על דירוג התוצאות באמצעותם, מסייעת בפיתוח אסטרטגיות אופטימיזציה המתאימות למסגרת פעולתם של מנועי החיפוש.
לאחר בניית האסטרטגיה, ניתן לעבוד על שיפור הגורמים השונים ששופעים על דירוג התוצאות בפעולה של מנועי החיפוש. עם זאת, המסננים של מנועי החיפוש משתנים על פני הזמן, ועל כן על האופטימיזציה להאגיע למציאות הממוצעת של מנועי החיפוש בכל זמן מסוים.
מתוך המסננים השונים של מנועי החיפוש, אפשר לציין כמה פרמטרים בסיסיים שמשפיעים על דירוג האתר בתוצאות החיפוש. ביניהם משתנים כמו עמידות בטעויות, רמת התאמה של תוכן האתר למילות החיפוש התקועות, מהירות טעינת האתר ונגישות מערכת האתר.
אופטימיזציה למנועים חיפוש יכולה לכלול פעולות כמו שיפור מהירות האתר, ייעוץ בנושא כתיבת מטא-תיאות ותצוגה נכונה שלנו והתמונות באתר, שדרוג מערכת האידון, עבודה על התקשורת וממשק המשתמש, ייעוץ בנושא תכנון אדריכלי ועוד.
אופטימיזציה למנועי חיפוש היא תהליך מתמשך הדורש תחזוקה וכיול במידת הצורך. התחזקות ושיפור באיכות התוכן ובחווית המשתמש, גורמים שמשפיעים על ניטור הסטטוס קוו של האתר ועל שופר התוצאות.
בנוסף, כדי להשיג תוצאות אופטימליות, יש צורך בעבודה תמידית בקידום ממשק המשתמש ובשיפור השיטות והטכנולוגיות הטמונות בעבודה עם מנועי חיפוש. את התהליך הזה ניתן לחזק ע"י בניית קשרים עם מנועי חיפוש וע"י הקפות אצל מומחים בתחום האופטימיזציה למנועי חיפוש.
בסיום תהליך אופטימיזציה ממוצע, האתר צריך להיות נגיש למנועי חיפוש, להזמנת מילות החיפוש ולידידותי למשתמשים. עם שימור האתר על רמה גבוהה של איכות ועם המשך השיפורים והכיוונון, ניתן לצפות לשיפור בתנועה וברווחים.