אופטימיזציה למנועי חיפוש היא תהליך שבו מנסים לשפר את הדירוג האורגני של אתרים בתוצאות החיפוש. מטרתו של אופטימיזציה זו היא להגביר את סיכויי המתנדבים למצוא את האתר בחיפושים טבעיים ולהגיע אליו.
אופטימיזציה למנועי חיפוש מחלקת לשני חלקים עיקריים: אופטימיזציה באתר (On-page optimization) ואופטימיזציה מחוץ לאתר (Off-page optimization).
אופטימיזציה באתר מתייחסת לשפר באופן ישיר את התכניות, התגיות והמאפיינים הטכניים של האתר עצמו כך שיהיה נוח יותר למנועי החיפוש לקרוא ולתפרסם את המידע המפורסם באתר. לדוגמה, כתיבת תוכן איכותי, השתמשות במילות מפתח מתאימות, כתיבת חפוזות תגיות רלוונטיות ושימור פורטמה תכונה. נהגו לבחון אתרים בחיפושים ולניתוח אותם והפתרונות.
אופטימיזציה מחוץ לאתר מתייחסת לשפרת רשומה של האתר ברשימות חיפוש, בעיקר על ידי קישורים מאתרים חיצוניים אחרים. אופטימיזציה מחוץ לאתר גם כוללת מתיחת שם דומיינים, יישום של קישורים חיצוניים איכותיים והצורה לחשיבה להבנה שסקר שיאות אישי.
כולם רוצים להופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש, מכיוון שגבוה יותר ברשימה מסמן רמה גבוהה יותר של איכות ואמינות בעיני משתמשי האינטרנט. תהליך האופטימיזציה יכול להיות מסובך ומורכב, ולכן הרבה אנשים סומכים על מומחי שיווק באינטרנט כדי לעזור להם לשפר את דירוג המנועים האורגניים שלהם.
אופטימיזציה למנועי חיפוש היא מערך מתוקשב שמשלב עבודה מטעינה בדיקת המקרן שמתחילה כשאתר נבנה וכוללת גם את טיפול האיחוד של שם הדומיין, פיתוח תוכן, עבודה בעמודת הבית ושדרוג האתר עצמו, בניית מסלול שיווק ופעולות שיווק בשוק הריאלי כמו סטייה עמודה התכונות, קישורים, ועשרות פעולות שטחות נוספות.