אופטימיזציה למנועי חיפוש או קידום אתרים מתייחסת לתהליך של עיצוב ושיפור אתר כדי להגדיל את הסיכוי שלו להופיע בתוצאות מנועי החיפוש הראשונות. היא מכילה שני גורמים עיקריים – אופטימיזציה חיצונית (Backlinks) ואופטימיזציה פנימית (בנייה ותוכן של אתר).
אופטימיזציה פנימית כוללת את כל החלקים של האתר שניתן לשנות ולשפר באופן שישפר את חוויית המשתמש ויוביל למיקום טוב יותר במנועי החיפוש. זה כולל תוכן האתר, פרסום מילות מפתח מתאימות, שיפור זמן טעינת האתר, שמירה על מבנה אתר ברור, יצירת קישורים פנימיים ועוד.
אופטימיזציה חיצונית מתייחסת לתהליך של בניית קישורים או Backlinks, שם אנחנו מנסים להפנות קישורים מאתרים אחרים אל האתר שלנו. מנגנוני מנועי החיפוש מתייחסים לקישורים כצעד בערכה שמצביעים על החשיבות של האתר.
מעבר לשני הגורמים האלו, יש חשיבות רבה למדדים נוספים כמו התאמה לגלישה ממכשירים ניידים, נגישות למנועי חיפוש, תמונות מאופטמות, מידע מורחב (מידע נוסף שיופיע בתוצאות החיפוש מלבד התיאור הרגיל) ועוד.
אופטימיזציה של מנועי חיפוש היא מרכיב חשוב בכל אסטרטגיה של שיווק דיגיטלי, שכן הנוכחות במנועי החיפוש והחשיפה לקהל הרחב מובילה לשיפור בתנודתיות, הגברת המכירות וחיזוק המותג.