בניית אתרי חנויות
במשך מאות שנים, הצלחה בעסקים הוגדרה על ידי נוסחה פשוטה:
- מצאו מקום הומה אדם לפתוח את החנות שלכם
- תצעקו יותר חזק מהמתחרים שלכם ברחוב.
- חתכו כמה שיותר בהוצאות העסק על מנת להשאיר רווח יפה בכיס.
ב 2022 בואכה 23, זה לא כל כך פשוט. מותגים מאוד גדולים לרוב לא מצליחים להתחבר לצרכנים מודרניים. המיקום הפיזי יכול להוות מטרד יותר מאשר נוחות, וניתן למצוא עסקים מתחרים הפועלים בבניית אתר חנות בתקציב נמוך, וללא מלאי כלל.
כל האמור לעיל מקל על קמעונאיים להתחרות אפילו בשווקים רוויים מתחרים גדולים. אז אם אתם מתכננים לבנות אתר חנות לעסק זהו המאמר עבורכם.
קצת סטטיסטיקה לנשמה - קניות ברשת בישראל
אין ספק בכך שבשנים האחרונות כל עולם הקמעונאות עבר (ועדיין עובר) סערה מאוד גדולה.עם זאת, הקורונה פגעה יותר בעסקים ללא מכירה מקוונת מכיוון שמהצד השני, סערה זאת גם היוותה מנוע צמיחה אדיר במכירות המקוונות. הסיבה לכך היא פשוטה – בעולם בו יש מגפה, אנחנו מעדיפים שהקניות שאנחנו עושים יגיעו אלינו הביתה. וככה נחסך לנו הסיכון להידבקות ביציאה מהבית. להלן המספרים של צמיחה זאת עד עתה באדיבות חברת ecommercedb
קונים באינטרנט בישראל - מאפיינים
- מספר המבקרים באתרי חנויות אינטרנטיות צפוי לגדול ב-25% (ל- 5 מיליון) משתמשים בישראל עד 2025
- 35% מהקונים באתרי מסחר מקוונים בישראל הם בעלי הכנסה גבוהה למשק בית
התנהגות באינטרנט
- 47% מהאוכלוסייה בישראל קונים באינטרנט
- 3 תחומי העניין המובילים של קונים מקוונים בישראל הם ביגוד, נעליים ומוצרי אלקטרוניקה
קניות באינטרנט
- 65% מהקונים אונליין בישראל חוקרים באינטרנט לפני ביצוע רכישה גדולה
- מוצרי אלקטרוניקה ומכשירי חשמל ביתיים מחפשים בעיקר באינטרנט.
- ביגוד ונעליים הן הקטגוריות העיקריות לקניות באינטרנט בישראל.
למחקר המלא באתר Statista
כשמתחשבים בכל הנתונים הללו רואים בבירור שישנן הרבה הזדמנויות בקמעונאות דיגיטלית. ואלו מגוונות ביותר. תנאי השוק לפתיחת חנות מקוונת נוחים בהרבה מפתיחת חנות פיזית ברחוב או בקניון.
בנוסף, עם אתר חנות יש לכם הזדמנות לבדל את עצמכם מן המתחרים. לדוגמא כמה אתרים אתם מכירים שבהם חוויית הקנייה של המבקרים באמצעות הסמארטפון היא חלקה עד לקופה? עכשיו, בואו נניח שכחצי מהמהמבקרים בחנות האינטרנטית שלכם יגיעו לשם באמצעות הסמארטפונים. אם כך יהיה, כדאי מאוד שניתן ללקוחות הפוטנציאליים שמשוטטים ובודקים את המוצרים שלנו (ואותנו על הדרך) חווית קנייה אסתטית, נוחה ופשוטה לתפעול.
זכרו – ככל שיהיו למבקרים באתר שלכם יותר "מכשולים" בינם לבין מה שהם רוצים להשיג משיטוט, כך יהיה לכם יותר קשה להפוך אותם גם ללקוחות משלמים.
בניית אתר חנות ב 6 צעדים
בחרו את שם וכתובת האתר חנות (דומיין)
בדיוק כמו שם העסק שלכם, שם דומיין הוא המזהה הייחודי שלכם. מלבד לתת למבקרים כתובת לבקר בה, כתובת אתר החנות שלכם, יכול גם להעלות את המודעות למותג. כך תיצרו שם דומיין קליט לחנות המסחר האלקטרוני:
נסו להיות מקוריים
שמות דומיינים בעלי "התאמה מדויקת" כגון buyshoesonline.co.il היו בעבר מאוד פופלאריים בקרב בעלי עסקים קטנים. זאת מכיוון שפעם כתובת אתר עשירה במילות מפתח (כמו Buy, Shoes ו Online) היו מדורגים יפה בביטויים מכירתיים מאוד במנוע החיפוש, כמעט אך ורק על בסיס זה. היום כמובן השוק השתנה והתפתח. לכן במקום זאת נסו לבחור בכתובת ש:
א. נותנת הצצה לנישה שהם מתעסקים בה (לדוגמא Click In Fashion)
ב. מתארת את שם המותג (כמו בסעיף א, קליק אין)
השתמשו בביטויים שכולם מבינים
זה באמת נחמד שיש לכם ולחבר'ה שלכם בדיחות פנימיות. אבל, אנחנו לא היינו ממליצים להשתמש במילים או משפטים בדומיין של אתר החנות שלכם שאף אחד אחר חוץ ממכם (או מהסביבה הקרובה שלכם) לא מכיר.
קצרו ככל האפשר
הדומיין שלכם לא צריך להיות ככה – www.yoursiteisawosomeandbeutifulandclean2020.com. נשבע לכם, כאב לי אפילו לכתוב את זה. השאירו את כתובת הדומיין קצרה ככל הניתן.
בחרו פלטפורמת מסחר לאתר
פלטפורמות מסחר אלקטרוני מגיעות בצורות שונות. כדי לזהות מה הכי מתאים עבור אתר חנות העסק שלכם צרו רשימה של מה הם השירותים שתצטרכו מכל אחת.
אל תבחרו בהכרח באופציה הזולה ביותר
זה עשוי להיות מפתה להתחיל עם פלטפורמת המסחר הזולה ביותר. החיסרון הוא שייתכן שתצטרכו להעביר את אתר המסחר האלקטרוני שלכם מאוחר יותר, לדומיין אחר. ואם כך, זו מורכבות נוספת. שקלו את הטווח הארוך, גם אם זאת החנות האינטרנטית הראשונה שלכם.
בעת ניתוח האפשרויות השונות, תשאלו את עצמכם:
- האם הפלטפורמה הזו יכולה לצמוח יחד עם העסק שלי?
- האם אחווה ירידה בביצועים לאחר שהעסק שלי יעבור כמות מבקרים באתר או מכירות מסוים?
תכונות מקוריות
האם הפלטפורמה מספקת את כל מה שאתם צריכים בשביל למכור באינטרנט? האם או במה תצטרכו להשקיע בנוסף למה שהיא נותנת לעסק שלכן?
אבטחת מידע
פריצה למאגר הנתונים ומשיכתם של פרטים אישיים לאחר קנייה בחנויות אונליין זה סיכון כלכלי ויכולה להוות פגיעה חמורה במוניטין של כל עסק. עם מגוון גדל והולך של חלופות, צרכנים מודרניים כנראה יחשבו פעמיים על קנייה מחנות מקוונת ש:
- לאחרונה סבלה מפריצות של האקרי
- לא קיימת להם אבטחת SSL
- אינה מספקת מידע על איך הם מעבדים את התשלומים או כיצד אוגרים נתונים על המבקרים והקונים באתר
האם ידעתם שמאז ה- 1 ביולי, 2019, גוגל משתמשת בגרסה של הסמארטפונים לדירוג האתר בתוצאות החיפוש? (Mobile First Indexing)
זאת בדיוק הסיבה למה אתם חייבים היום לוודא שאתר החנות שלכם והפלטפורמת מסחר שפועלת על גביו, מאפשרים חווית קנייה אסתטית, נקייה, נגישה וקלה לתפעול באמצעות המכשירים הניידים.
אם תבנו את חנות האתר שלכם ללא התאמה לניידים, עבודת הקידום האורגני שלו יכולה להיפגע קשות, ולפיכך לא להיות מדורגים גבוה בתוצאות החיפוש בביטויים מכירתיים בהם אנשים משתמשים בשביל לחפש את המוצר או השירות שלכם בגוגל. מה שאומר שפחות אנשים ייכנסו אליו, דבר שיש לו השפעה ישירה על כמות המכירות.
אילו פלטפורמות מסחר קיימות?
פלטפורמות מסחר אלקטרוני מפשטות את תהליך הבנייה והניהול של אתר החנות שלכם. כדי לבצע את הבחירה הטובה ביותר, שקלו את היעדים העסקיים שלכם, המודל התפעולי, כמו גם את הדרישות הטכניות עבור אתר החנות שלכם. לאחר מכן העריכו כמה אפשרויות פופולריות, כמו חלק המופיעות ברשימה זאת:
שופיפיי
Shopify היא פלטפורמת מסחר אלקטרוני SaaS המציעה מגוון של תכונות כדי להפעיל ולנהל את החנות אונליין שלכם. בעיקר עסקים קטנים משתמשים ב- Shopify כי היא מספקת איזון טוב בין פיצ'רים מקוריים ושילוב של תכונות צד שלישי עם אפליקציות עסקיות אחרות.
ווקומרס
WooCommerce היא פלטפורמת מסחר אלקטרוני בקוד פתוח שפותחה כתוסף וורדפרס.
ביגקומרס
BigCommerce היא פלטפורמת מסחר אלקטרוני SaaS בעלת קוד פתוח, המציעה מגוון רחב של תכונות מסחר מקומיות, עיבוד תשלומים משולב ואירוח מאובטח
עצבו את אתר החנות שלכם
פלטפורמות אתרי מסחר אלקטרוני, כגון ווקומרס, מגיעות עם מבחר רחב של ערכות נושא של אתרים, מאורגנים לפי נישות העסק. בחרו את התבנית המתאימה ביותר לצרכים שלכם, ולאחר מכן התאימו אותה כך שתתאים למיתוג. לדוגמא:
- התאימו אישית גופנים גודל טקסט
- הוסיפו תמונות וסרטונים באיכות גבוהה
- הגדירו את ערכת הצבעים של אתר המותג שלכם.
- הטמיעו קישורים לחשבונות העסק ברשתות החברתיות.
הוסיפו מוצרים לאתר
כדי להפוך את חווית הקנייה בחנות האתר שלכם לנעימה, ושיהיה קל למבקרים למצוא מוצרים בה, הגדירו דפי קטגוריית מוצרים, כתבו תיאורי מוצרים רלוונטיים ויעילים, והעלו תמונות יפות של המוצר.
תיאור מוצר
תיאור מוצר משכנע מטפל בבעיה של הלקוח, מפרט את תכונות המוצר ומדגיש את היתרונות העיקריים על מנת לקרב את הלקוח לשלב המכירה. הסוד לתיאורי מוצרים הוא:
- הסבירו למי מיועד המוצר.
- רשמו את מאפייני המוצר (גודל, מ"ל וכו').
- עזרו ללקוח לדמיין היכן הוא ישתמש בו.
תמונות מוצר
אל תחסכו בתמונות מושקעות של המוצר. כמו כן, שקלו לצלם תמונות ב- 360 מעלות עבור פריטים יקרים יותר כגון רהיטים.
קטגוריית מוצרים
קטגוריות מוצרים נחוצות כדי להציג כראוי את הקטלוג שלכם באתר החנות ולהפוך את המלאי שלכם לגלוי יותר למבקרים. רוב חנויות אתרי הבגדים הולכים עם קטגוריות כמו – "גברים, נשים, אביזרים, מבצעים, קולקציה חדשה".
אך לעתים קרובות, ישנן שאילתות חיפוש נפוצות של לקוחות שסידור המוצרים תחת קטגוריות יכול לגרום להם למצוא את המוצר שהם מחפשים בקלות ומהירות. (זרז מכירה) לדוגמה, באתר החנות שלכם אתם יכולים להוסיף "קטגוריית מתנות לראש השנה" בסוף חודש יולי, תחילת אוגוסט.
קידום אתר חנות במנוע חיפוש
אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) ו – קידום אורגני הן אסטרטגיות ארוכות טווח. שתיהן זקוקות ליותר זמן והשקעה כדי "לתפוס תאוצה". אבל – ככל שתתחילו מוקדם יותר, כך תראו עלייה מהר יותר.
בניית אתר חנות - צ'קליסט
לסיכום,
לאחר שסיימתם לבנות את האתר שלכם, עשו לו "נסיעת מבחן" קצרה כדי לוודא שאתם שלמים עם העיצוב, הביצועים והניווט.
להלן צ'קליסט:
- עברו על כל ההנעות לפעולה (CTA) ואו טפסי הירשמות בין דפי האתר.
- בדקו את חווית הקנייה באתר, מהרגע שנכנסתם אליו ועד למכירה .
- בדוק שוב את מערכות הסליקה שאתם עובדים איתה (משולם, PayPal, וכו').
- ודאו שכל התמונות הן ברזולציה גבוהה אך מותאמות היטב.
- חפש דפי מוצרים החסרים תיאורים, מאפיינים, וקטגוריות.
- בדוק את הניווט באתר שלכם.
- שימו כתובת דואר אלקטרוני באופן ברור באתר.
- בדוק שכל הקישורים עובדים.
- ודאו שכל פרטי המסים מוגדרים כהלכה.
- ודאו שכל המלאי רשום כראוי.