עיצוב חווית משתמש UX

עיצוב חווית המשתמש, או בראשי תיבות UX (User Experience), הוא תחום העיצוב שמתמקד ביצירת חוויה משתמש מהנה ומוצלחת בעת שימוש במוצר או באתר אינטרנט. היישום נכון גם לממשקי משתמש דיגיטליים כמו אפליקציות ניידות וממשקי תוכנה.

עיצוב חווית משתמש נוצר במהלך תהליך עיצוב משתמש וכולל עשרות החלטות שונות, החל מאיתור הצרכים הממומשים של המשתמש ועד לעיצוב הפרטים הקטנים ביותר של הממשק. המטרה היא ליצור חוויה חיובית ומעוררת עניין עבור המשתמש, כך שתיווצר רצון להשתמש במוצר ולהתמיד בו.

בעיצוב חווית משתמש מתחתנים עיצוב גרפי, עיצוב תדמיתי, כתיבה טכנית ועיקול הדעת לטובת המשתמש. העיצוב צריך להיות יעיל ומוגדר. כל דבר בו צריך לשרת את צורך המשתמש ולסייע לו להשגת מטרותיו בצורה פשוטה ונוחה. חשוב לציין שעיצוב חווית המשתמש אינו נעשה רק באמצעות עיצוב גרפי חזותי, אלא כל עיצוב אפשרי המשפיע על חווית המשתמש.

לדוגמה, בעיצוב חווית המשתמש של ממשק אתר אינטרנט, יש לשקול את ההקלטות של המשתמש בכל שלב של התהליך. היישום מבצע פעולה הסתרת אפשרות שגויה בהקלטה שנעשתה, כך שלמשתמש לא יוצג הודעה שגויה שמסתפקת בספר רכשה. היישום יכול להציע גם הצעות פתרונות תקלות המתמודדות עם בעיות שמתרחשות בשלבים הבאים של התהליך. היישום מבצע גם לבד פעולות השינוי והתיקון שביקש המשתמש או מערכת אחת מהתוצאות של המעבר בתהליך.

כדי להשיג תוצאה טובה מעיצוב חווית משתמש, על המעצבים לשמע את דעתם של המשתמשים בכל שלבי הפיתוח. חשוב להבין את הצרכים של המשתמשים, מהם התהליכים שהם מבצעים במוצר או באתר ומה הם מצפים לראות בממשק. בעיצוב חווית משתמש יכולים לשמש מספר שיטות תכנון ובדיקה לקביעת צרכי המשתמשים ושדרוג המוצר – בדיקות, פעריות במשותפות עיצובית, בדיקות שמן, שיטת "הסתכמות בוחן" ושיטת "חוק אריקה". כל אחד מהשיטות יכול לתת למעצב המוצר תשובות על השאלות המתנקות לעצמן: האם המעצב הבין מה שם השטח שהמשתמש הרגיש שהמעטפת היא נכונה? האם נוכל להסביר על ישן המשתמשים? האם יש נקודות בתהליך בהן הוא יכול לפצח את המוצר?

דילוג לתוכן